Projekt Děti pomáhají dětem
pro školní rok 2019/2020 - pokračování
Charakteristika projektu:
Snažíme upozornit na podmínky, ve kterých vyrůstají některé děti, děti nemocné, děti ze socio kulturně nepodnětného prostředí, děti handicapované. Upozorňujeme také na problematiku někdy velmi nevhodných podmínek k životu dětí v rozvojových zemích, na nedostatek očkování pro děti, nedostatek jídla a pití. Chceme v dětech probudit pocit solidarity s jinými stejně starými dětmi. V letošním školním roce chceme opět prostřednictvím výrobků a různých drobných dárečků, které společně vytvoříme na dílničkách vybrat finanční částku a věnovat ji potřebným. Po dohodě s rodiči dětí se budeme snažit uspořádat vánoční jarmark v MŠ před Vánocemi i jarmark v kostele a část výtěžku z obou akcí věnujeme právě na tento účel.
Součástí projektu Děti pomáhají dětem je v letošním školním roce projekt jídlo do škol. Mezinárodní hnutí Marys Melas velmi účinně bojuje proti hladu ve světě. Poskytuje dětem jedno jídlo denně v místě jejich vzdělávání s cílem přilákat chronicky chudé děti do školních tříd,aby dostávaly vzdělání, které jim otvírá cestu z chudoby. Dnes tato organizace sytí každý školní den víc než jeden milion dětí napříč čtyřmi kontinenty. Náklady na stravu jednoho dítěte a jeden školní rok je 400,- Kč. Chtěli bychom se připojit i my s dětmi.
Organizace a realizace projektu:
- projekt bude realizován v obou třídách MŠ při výchovných činnostech s dětmi celoročně, od září do června
- téma propojíme s přednáškou paní učitelky, která působila 1 rok v Keni jako pedagogický pracovník a seznámí nás se životem místních dětí a obyvatel, nastíní jejich životní styl, hodnoty, které uznávají
- téma propojíme také s ukázkami fotografií a skutečných předmětů ze zemí třetího světa
- následovat bude diskuse o životě dětí v rozvojových zemích s paní učitelkou
- obě třídy zajistí fotodokumentaci
- obě třídy propojí projekt ze ŠVP do TVP, zapracují téma do vhodného bloku
- namalujeme obrázky besedy
- průběžný stav a výtěžek charitativní činnosti bude předložen rodičům na nástěnkách MŠ a na webových stránkách školy
- seznámíme se s potřebami dětí v rozvojových zemích. Rozhodneme se, na co finanční prostředky poskytneme (rozvoj vzdělání dětí v rozvojových zemích), příspěvek na školní stravu – 1 jídlo denně
- zajistíme předání příspěvku konkrétní osobou (organizaci, vystavíme fotodokumentaci z předání v prostorách školy
- oslovíme rodiče dětí, aby nám pomohli zajistit přípravu dílniček a jarmarku
- vyhledáme vhodné dítě pro příspěvek na jeho léčbu, oslovíme rodinu dítěte, domluvíme si schůzku
Hlavní cíle projektu:
- cílem projektu je upozornit na nepříznivé podmínky života dětí v zemích třetího světa
- vytvoření povědomí o existenci ostatních kultur
- vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- upozornění dětí na to, že ne všichni mají dar zdraví, že je zapotřebí pomáhat
- snaha přiblížit dětem život obyvatel s nižší životní úrovní, život handicapovaných kamarádů, seznámit se blíže s jejich potřebami, ale také omezeními
- snaha vymyslet způsob, jak těmto lidem můžeme pomoci a jak je můžeme díky pomoci zapojit do běžného života – jídlo do škol
- vytváření povědomí o sounáležitosti se světem, s živou i neživou přírodou, lidmi, planetou Zemí
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody
- osvojení si poznatků o potřebách člověka - biologických i psychologických
- vytvoření základů pro práci s informacemi
- rozvíjení poznatků, schopností a dovedností, umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- vytvoření prosociálního postoje (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu)
- rozvíjení řečových a jazykových schopností a dovedností, též komunikativních dovedností
- rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
Očekávané výstupy:
- chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný
- seznámit se s elementárními poznatky, které jsou dítěti blízké, přínosné a zajímavé a využitelné pro jeho další život
- zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných technik
- pochopit, že každý člověk má ve společnosti své místo
- chápat, že je zapotřebí pomáhat
- pozorovat lidi kolem sebe, dokázat vyhodnotit, kdo potřebuje pomoc
- zapojovat rodiny dětí do přímé i nepřímé pomoci
- mít dobrý pocit z toho, že pomáháme potřebných a ukazujeme tak lidem ve svém okolí, že i malí dokážou velké věci
- vytvářet společenství lidí, kde je nám dobře a umíme spolupracovat
- vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný
- mít povědomí o širším společenském a kulturním prostředí i jeho dění v rozsahu jeho praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek
Projekt „Naučná stezka v naší zahradě“ - pokračování 2019/ 2020
Projekt „ Naučná stezka“, ve kterém chceme v letošním školním roce pokračovat je tentokrát zacílen na další prvky na zahradě a jejich zviditelnění pro děti. Chtěli bychom podpořit vztah dětí k životu jako takovému, ukázat jim, jak se dá společně s hmyzem a drobnými živočichy žít v souladu. Děti se dozví nové informace o Hmyzím hotelu a jeho obyvatelích, např. o tom, jaké klima je k provozování hotelu zapotřebí, jaké místo je nutné vybrat a jak můžeme být nápomocni při jeho údržbě. Budeme pozorovat, zda se nám do hmyzího hotelu nastěhovali nájemníci.
Seznámíme děti se správným používáním kompostu na zahradě a jeho přípravou, zjistíme, co všechno nám na zahradě klíčí, roste a kvete a jaké plodiny jsme schopni v rámci pobytu v mateřské škole vyprodukovat a sklidit. Děti se naučí prostřednictvím prožitkového učení pečovat o záhonky a políčka, seznámí se s tím, jak jim prospívá hnojení a vlastní zkušeností zjistí, že se vyplatí třídit odpad a využívat jej opakovaně.
Děti povedeme k ochraně životního prostředí, za účasti rodičů vytvoříme nové informační tabule, na kterých děti zjistí, zda o políčko správně či nesprávně pečují. Zakoupíme semínka a sazenice trvalek, zajistíme péči o zahradu
Ve spolupráci s kuchyní budeme pravidelně využívat bylinkovou zahrádku při přípravě pokrmů a nápojů, budeme sledovat, jak se rostlinky mění v průběhu roku, jak v zimě odpočívají a na jaře raší. Bylinky z bylinkové zahrádky postupně nasušíme a prodáme na jarmarku. Výtěžek poslouží k dalšímu rozvoji mateřské školy a finanční prostředky pomohou zklidnit a zdokonalit estetické prostředí mateřinky. V loňském roce jsme k tomuto účelu zakoupili novou sušičku ovoce a bylinek, kterou pravidelně využíváme při práci s dětmi.
Budeme se nadále věnovat také vzrostlým i nově nasazeným stromům a keřům, zjistíme, jaké mají podmínky k růstu, prostřednictvím pozorování lupou a mikroskopem prostudujeme jejich strukturu, dozvíme se, jaké mají plody a jak se dají zpracovat (sušení, zavařování, přímá konzumace). U některých z nich se dozvíme, zda je využíváme ke sklizni nebo nám slouží pouze pro okrasu. Okrasné keře a jejich plody si zkusíme nejen pojmenovat, ale také se o nich dozvědět nové informace, vytvoříme k nim v budoucnu obrázkový materiál s popisky.
Z ovocné zahrádky si nasbíráme plody a vyrobíme si z nich koktejl nebo jinou pochutinu, můžeme si část nasušit nebo si z nich uvařit marmeládu. K tomuto účelu jsme si již pořídili smoothie, sušičku a odšťavovač.
Těšíme se, že si budeme s dětmi hrát, pozorovat, hledat, objevovat, ochutnávat a užívat si krásné přírody, kterou nám naše školní zahrada poskytuje.
Projekt Polytechnické výchovy v MŠ (třídy + zahrada) - pokračování
Charakteristika projektu:
Zaměřujeme se také na rozvoj polytechnické výchovy, kterou chceme v letošním školním roce a v budoucnu posunout i do prostředí školní zahrady. Nabídneme dětem možnost vyzkoušet si práci se dřevem a různými materiály přímo ve třídě, v prostředí mateřské školy, ale také školní zahrady. Budeme se snažit najít finanční prostředky k zakoupení různého „opravdového“ nářadí do venkovních prostor, opět vrátíme do mateřské školy ponky, dřeva a dřívka různých velikostí a rozměrů a umožníme tak dětem zdokonalit se při práci a manipulaci s nářadím v různých situacích. Zapojíme se do projektu polytechnické výchovy v rámci šablon, získáme nové prostředky, informace a zkušenosti a vybudujeme na zahradě postupně krytý altán s ponkem pro přímou práci dětí. Vyvineme aktivitu pro vybudování kryté venkovní kuchyňky pro děvčata, kde budou moct vařit, péct, grilovat, pracovat s nádobíčkem a přírodninami a vytvářet si správný vztah k domácím povinnostem. Do tříd pořídíme z prostředků školy a grantu PONY stavebnici, která slouží k rozvoji hrubé i jemné motoriky, představivosti, fantazie aj. Zajistíme výrobu desky s maticemi a šrouby pro rozvoj jemné motoriky. Vyrobíme dětem podložky s nádobkami různých tvarů a velikostí pro manuální práce a šroubování uzávěrů.
Organizace a realizace projektu:
- projekt bude realizován v obou třídách MŠ při výchovných činnostech s dětmi celoročně, od září do června, případně bude prodloužen na další školní rok
- téma propojíme s prvky polytechnické výchovy
- téma propojíme také s návštěvou stolařské dílny některého z rodičů
- následovat bude umístění ponků během roku do třídy, později obou tříd a seznámení dětí s technikou práce s různým nářadím a materiály, necháme vyrobit desky se šrouby a maticemi do obou tříd
- každá třída si vytvoří kout, kde budou děti pracovat s dřevem a jinými odpadovými materiály a postupně se tam budou zdokonalovat v jejich zpracování
- obě třídy propojí a zapracují projekt ze ŠVP do TVP, zpracují určité téma do vhodného bloku
- učitelky seznámí dětí s bezpečností práce s nářadím (kladívko, pilka, pilník…)
- oslovíme tatínky, aby s dětmi přišli podpořit náš projekt a zkusili vyrobit konkrétní výrobek dle tématu, které zadáme. Uskutečníme výstavku výrobků v prostorách školy.
- z výtěžku jarmarku nebo karnevalu a finančních prostředků od zákonných zástupců dětí zakoupíme další nářadí pro práci dětí
Hlavní cíle projektu:
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- rozvoj a užívání všech smyslů
- rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- rozvoj komunikativních dovedností
- rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
- posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
Očekávané výstupy:
- vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
- ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami, s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s různým nářadím a různými materiály ( i odpadový)
- zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit
po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě, apod.) - zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, drobnými nástroji, materiály, jednoduchými předměty a nářadím
- pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudkyve vhodně zformulovaných větách
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- přemýšlet, vést jednoduché úvahy a také vyjádřit to, o čem přemýšlí a uvažuje
- vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušenosti k učení
- postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
Projekty Děti pomáhají dětem
2019/2020
Děti pomáhají dětem - podpora Michalky (příspěvek na zakoupení motomedu)6.000 Kč (ve spolupráci s farníky - výtěžek jarmerku)
Podpora projektu Marys Meals podpora 15 dětí v Africe (jedno teplé jídlo do školy, podpora vzdělávání - výtěžek jarmarku v kostele)
2018/2019
Děti pomáhají dětem - podpora handicapovaného Kubíčka, příspěvek na RHB ve výši 4.500 Kč.
2017/2018
Děti pomáhají dětem - podpora onkologicky nemocného Lukáška a dětí v vrozvojovách zemích
Projekt Kvalitní vzdělávání do škol - zakoupení Magic boxu z výtěžku jarmarku a darů, dokrytí z rozpočtu školy
2016/2017
Děti pomáhají dětem - výtěžek jarmarku ve výši 4.000 na vybavení židličkami a učebními pomůckami ke vzdělávání dětem MŠ v súdanské vesničce Wad Ben Naga (zvoneček hra, barel na vodu, apod.)
2015/2016
Děti pomáhají dětem (Pumpa na čistou vodu pro Afriku - odesláno 4.500,- Kč
Sněhuláci pro Afriku - odesláno 1.050,- Kč
Děti pomáhají dětem - obrázek pro Adámka - zakoupeno za 1.000,- Kč - věnováno na rehabilitaci handicapovaného kamaráda
Město Uherské Hradiště - místo, kde chci žít
2014/2015
Děti pomáhají dětem (Koza, ovce a kuřata pro rodiny dětí v Africe)
2013- 2014
Děti pomáhají dětem
2011-2012
Adoptuj panenku
Barevné a voňavé je moje místo na zemi
Město stromů